Epegörcsöt is okozhat az időjárás!

Az epebajok hátterében sokféle okot vélelmeznek. Ami bizonyos, hogy az az epehólyagból az epe nem tud megfelelő módon kiürülni, és kövecskék alakulnak ki. Ezek a kövecskék sokféle tünetet produkálhatnak és az időjárás kihívásaira is gyulladással vagy görcsös fájdalommal reagálnak.

Az epekövesség gyakori betegség, de sokszor nem okoz tünetet. Az epekövek keletkezésének oka máig sem tisztázott.

Gondolhatunk az epehólyag működészavarára, ilyenkor az epehólyag nem ürül ki megfelelően, és a nyálkahártyáról leváló sejteken, esetleg baktériumokon csapódik ki a koleszterin. Lelki tényezők is nagyban szerepet játszanak az epekő kialakulásában, aki nehezen bocsájt meg, annál gyakrabban alakul ki ez az állapot.

Az epekövesség gyakoribb a nőknél. Kialakulásban elősegítő tényező pl. a 40 év feletti életkor, a többszörös szülés, az elhízás, és a genetikai hajlam is.

A legtöbb epekő hosszú időn át tünetmentes, vagy akár soha sem okoz panaszt. Az életmódunkban fontos, hogy megfelelően karban tartsuk az epeműködésünket, így akinek még nincsenek ilyen jellegű panaszai annak is érdemes naponta keserű ízű ételeket vagy zsíros ételt fogyasztania.

Amikor az epekövek részlegesen vagy átmenetileg elzárják az epevezetéket, a beteg görcsös jellegű fájdalmat érez. Ez a fájdalom rendszerint a késő esti órákban jellemző.

A fájdalom elmúlik, majd visszatér. Jellemző, hogy lassan erősödve éri el a csúcsát, és fokozatosan szűnik meg. A fájdalom általában néhány órán át tart. Helye leggyakrabban a jobb bordaív alatt jelentkezik, ami vizsgálatkor nyomásérzékeny lehet, és a jobb lapockába sugározhat. A betegnek gyakran lehet kísérő tünete a hányinger és hányás.

Van, hogy pontosna nem tudjuk, mi váltja ki a görcsös rohamot, látszólag rendszertelenül jelentkezik, minden ok nélkül. Ilyenkor érdemes az időjárási folyamatokat is figyelni, mert gyakran ez is okozója a kellemetlen tüneteknek.

Az epeköves rohamok gyakran jelentkeznek zsírosabb, nehezen emészthető élelmiszerek fogyasztását követően, illetve kellemetlen erős hidegfronti alkalmakkor is. Gyakran olyan esetben is jelentkezik, amikor a mindennapjainkban megszokott ételeket fogyasztjuk.

Az időjárás folyamatai gyakran fokozzák az epe panaszokat, ami rendszeresen jelentkező diszkomfort érzést, görcsös fájdalmakat produkál.