Back to top

Hiperaktivitás

Egy szó, amit gyakran tévesen használunk! Gyógypedagógiai szakértőnk segít a kérdéskörben eligazodni.

Egy újabb szó, amit gyakran használ a közeg, amiben gyerekek fordulnak elő.
A szó, hiperaktív, sokszor tévesen az úgy gondolt izgő-mozgó, ’’rossz gyermek’’ címkéje, pedig nem minden eleven gyermek hiperaktív.
Gyógypedagógiai szakértőnk, Pék Mariann segítségével nézzünk kicsit alaposabban a címke mögé!

Nevezzük teljes nevén, hisz ez többet mond róla: figyelemhiányos hiperaktivitás zavar.
Sokáig úgy gondolták a szakemberek, hogy a hiperaktivitás hátterében minimális agyi károsodás húzódik meg, de ezt ma már elvetették, mert vizsgálatokkal nem tudták általánosságban igazolni. Napjainkban úgy gondoljuk, hogy a genetikai és környezeti hatások együttese felelős a tünetcsoport megjelenéséért.
A tünetek a szocializáció intézményesülésével jelentkeznek észlelhetőbben (óvodába, iskolába kerülés), és fiúknál a statisztikák szerint sokkal gyakoribb, de fontosnak tartom elmondani, hogy a lányok esetében a figyelemhiány általában később derül ki.
Mi utalhat hiperaktivitásra?
                                                                                                                
Figyelemzavar: a gyermek nagyon nehezen koncentrál egy adott feladatra, hamar elkalandozik. Az elkezdett munkafolyamat könnyen, rövid időn belül érdektelenné válik számára, kevés dolgot fejez be.                 
Sokszor elhagyja holmiját, kilép szituációkból, afféle kis hebrencs, feledékeny, figyelme, emlékezete zavaros, csapongó.
Hiperaktivitás: a nyüzsögő, impulzív, örökmozgó, aki mindig megtalálja az adott balesetforrást, és mindig akad rajta egy kötés vagy ragtapasz, folt. Tele van azonnali, fontos közlendőkkel a beszéde, ezért nehéz szót tartani mellette, más beszédére nehezen figyel, sokszor közbe szól.
A közösségbe nehezebben illeszthetőek be, az úgymond normáknak nehezebben felelnek meg, sokkal több türelmet és figyelmet, megértést igényelnek kortársaiknál.
Nem mondom, hogy könnyű feladat, de nem reménytelen.
Szélsőséges helyzetekben ezeket a gyerekeket gyógyszeres kezeléssel tompítják, nem gondolnám, hogy a legtöbb esetben ez indokolt, hiszek a terápiák erejében (ma már ez az eszköztár szinte kimeríthetetlen lehetőségeket kínál).

Ismétlek: a felismerés és a megfelelő eszközök (legyen az sport, célzott terápia, egyéb) sokat segítenek a gyermeknek, az őt nevelő felnőttnek és a befogadó környezetnek is.

Ha úgy érzi, szüksége van segítségre, a Meteo Klinikán műszeres vizsgálatokkal és személyre szabott terápiákkal segítjük a gyermekek nehézségeit megoldani. 

 

Figyelemproblémák
Van, hogy segítséget kell kérni, megfelelőt, a megfelelő időben. Mikor és hogyan? Kitől és miért? Erről beszélt pedagógiai szakértőnk, Pék Mariann.
Figyelemproblémák
A problémák, olykor csak lesznek, máskor tápláljuk az általuk szült szörnyeinket. De sosincs késő felismerni és helyrerakni őket.
Figyelemproblémák
Egy szó, amit gyakran tévesen használunk! Gyógypedagógiai szakértőnk segít a kérdéskörben eligazodni.
Figyelemproblémák
Egyre több az a gyermek, aki megkapja, tanulási zavarral küzd, mert teljesítménye elmarad az elvárttól. De nézzünk kicsit a kifejezés mögé gyógypedagógus szakértőn