A szemkárosító UV sugárzás

Nem is gondolnánk, hogy az erős napsugárzás a szemet is károsíthatja. A jó minőségű napszemüveg ma már nem divathóbort, hanem egészségünk szempontjából fontos védekezési eszköz, mert megvédi szemünket a Napból érkező ultraibolya sugárzástól.

A napfény és a szem: barátok vagy ellenségek?

Minden nap - függetlenül az évszaktól és az aktuális időjárástól - ki vagyunk téve a Napból jövő UV-sugarak hatásának. Ezt jobbára észre sem vesszük, mivel a sugarak UV-tartománya láthatatlan az emberi szemnek, mégis gondolnunk kell a hatásaira. A szemben elnyelt UV-fény hozzájárulhat a szem korral járó változásaihoz, és több igen súlyos betegség kialakulásához is. A klinikai tapasztalatok azt mutatják, hogy az UV-B sugarak - talán mert nagyobb az energiájuk - nagyobb károsító hatással rendelkeznek. Bár az UV-A sugárzásnak alacsonyabb az energiája, ez is okozhat károsodást. Az UV-sugárzás számos szemészeti kórkép kialakulásában játszhat szerepet. Káros hatásai az élet során összeadódnak, a károsodás lassan és fájdalommentesen, szinte észrevétlenül jelenik meg, de végül homályos látás, megváltozott színlátás vagy az éjszakai látás gyengülése formájában jelentkezhet.

Rövid távú hatása következtében kötő- és szaruhártya gyulladás, hosszabb távon pedig elfajulásos folyamatok, kúszóhomály (pterygium), szürkehályog, a retina elfajulása: időskori makula degeneráció, illetve a szem környéki bőr rosszindulatú elváltozásai jöhetnek létre.

A napfény okozta károsodás megelőzésének leghatékonyabb módja, ha már egészen fiatal kortól, és különösen nyáron, napszemüveget viselünk. A legegyszerűbb módja ennek az, ha szemünket csak mérsékelten tesszük ki az UV-sugárzás káros hatásának.